Ga naar de inhoud

Affligem Windstil

Nieuws over het windturbine project te Affligem nabij Erembodegem

  • Home
  • Plannen
    • Project Windturbines Engie-Eoly
  • Bezorgdheden
    • Slagschaduw
    • Geluidshinder
    • Veiligheidsrisico’s
    • Landschap en natuur
    • Wetgeving
    • Waardevermindering
  • Media
    • Windturbines Affligem in de pers
    • Windturbines algemeen
  • Wil je helpen
  • Bezwaar indienen
  • Contact
  • Privacy Policy
  • Toggle zoekformulier
Wetgeving_windturbines

Wetgeving in Vlaanderen (update 15/1/2024)

Geplaatst op 1 februari 202322 maart 2024 Door VF Geen reacties op Wetgeving in Vlaanderen (update 15/1/2024)

Hoe zit het met de wetgeving rond de bouw van windturbines in Vlaanderen?

De bouw van windturbines is gebonden aan een strikte wetgeving. Dit is een Vlaamse bevoegdheid, maar er zijn natuurlijk ook Europese regels.

De wetgeving in Vlaanderen blijkt echter sterk achter te lopen. Meer zelfs, het Europese Hof van Justitie verklaarde op 25 juni 2020 de Vlaamse Windturbinewetgeving als onwettig tot stand gekomen en dus nietig om dwingende milieuredenen. Het Hof van Justitie oordeelde dat de VLAREM-voorwaarden waarin de normen bepaald worden inzake maximale duur slagschaduw, maximale geluidsniveaus en de methode van identificeren en beperken van externe veiligheidsrisico’s onwettig zijn omdat hiervoor destijds geen plan-MER werd opgemaakt.

Om de juridische onzekerheid hierover weg te nemen werd in Vlaanderen een (nood)decreet aangenomen. Met dit decreet werden de onwettig tot stand gekomen normen tijdelijk verlengd voor een periode van 3 jaar. Deze waren dus tijdelijk geldig tot 24 juli 2023. Daarnaast kreeg de Vlaamse Regering tevens de opdracht om nieuwe (sectorale) voorwaarden voor windturbines vast te stellen tegen 24 juli 2023.

In juli 2023 keurde de Vlaamse Regering een nieuw decreet goed waarin de nieuwe sectorale voorwaarden voor windturbines werden opgenomen. Lees hier meer over de wijzigingen die vanaf juli 2023 van kracht zijn.


Gidslanden zoals Finland en Denemarken -die al jaren voor Vlaanderen met windturbineprojecten ervaring hadden- verstrengen de laatste jaren hun regelgeving m.b.t. de bouw van windturbines. Steeds meer omwonenden ondervinden immers ernstige hinder wanneer windturbines te dicht bij woningen worden geplaatst. Vooral geluidsoverlast en slagschaduw liggen hiervan aan de basis.

Een aantal Europese landen voeren daarom -in aanvulling op hun geluidsnormen- minimale afstandsnormen in ten opzichte van woningen. Zo is er in Frankrijk een minimale afstandsnorm van toepassing van 500 meter. In andere landen -zoals in Denemarken, Finland en Polen- is de minimale afstand zelfs functie van de hoogte van de windturbine.
(vb. Denemarken: minimale afstand = 4 x tiphoogte windturbine = 800 meter bij een turbine van 200 meter hoog, vb. Polen = 10 x tiphoogte = 2.000 meter, vb. Beieren = 10x tiphoogte = 2.000 meter , enz… ).

Vlaanderen is bovendien dichter bebouwd en dus kan er moeilijker voldoende afstand worden gehouden tussen woningen en turbines. Men dient dan ook steeds van het voorzorgsprincipe, de gezondheid en de (ernstige) hinder van de omwonenden uit te gaan. Het is evident dat de impact van de effecten van een windturbine op de gezondheid van de omwonenden niet afhangt van hun nationaliteit. Als de ons omringende landen het belang inzien van minimale afstandsnormen om hun bevolking te beschermen tegen de ernstige hinder van de (verkeerde) inplanting van windturbines, waarom kan dit dan hier niet?

Volgens het decreet van 5 april 1995 houdende de algemene bepalingen inzake milieubeleid heeft het Vlaamse milieubeleid immers tot doel:

  1. het beheer van het milieu door de duurzame aanwending van de grondstoffen en de natuur
  2. de bescherming; tegen verontreiniging en onttrekking, van mens en milieu, en i.h.b. van de ecosystemen die van belang zijn voor de werking van de biosfeer en die betrekking hebben op de voedselvoorziening, de gezondheid en de andere aspecten van het menselijk leven
  3. het natuurbehoud en de bevordering van de biologische en landschappelijke diversiteit, met name door de instandhouding, het herstel en de ontwikkeling van de natuurlijke habitats, ecosystemen en landschappen met ecologische waarde en het behoud van de wilde soorten, in het bijzonder van die welke bedreigd, kwetsbaar, zeldzaam of endemisch zijn.
    (bron: Art 1.2.1 §1 DABM)

Daarenboven streeft het Vlaams milieubeleid, op basis van belangenafweging tussen de verschillende maatschappelijke activiteiten, naar een hoog beschermingsniveau dat onder meer berust op het voorzorgsbeginsel en het beginsel van preventief handelen, het beginsel dat milieuaantastingen bij voorrang aan de bron dienen te worden bestreden, het standstill-beginsel en het beginsel van de vervuiler betaalt.
(bron: Art 1.2.1 §2 DABM)

Deel dit bericht

Bezorgdheden, Plannen, Wetgeving Tags:wetgeving

Berichtnavigatie

Previous Post: Veiligheid
Next Post: Geluidshinder

Verwante artikels

Voordelen en nadelen windturbines AD Wat zijn de voor- en nadelen van windturbines? Bezorgdheden
Nieuwe aanvraag omgevingsvergunning voor 2 windturbines te Affligem december 2024 Nieuw! Openbaar Onderzoek Windturbines gestart op 24/12/24 (update 28/12/2024) Bezorgdheden
Burgerplatform Erembodegem EWW Windturbines Affligem Reportage van Burgerplatform Erembodegem EWW Media
slaapverstoring-windturbines Interview met cardioloog Dr. Marc Goethals (OLVZ Aalst) over gezondheidsrisico’s van windturbines Bezorgdheden
Gemeentebestuur Affligem geeft opnieuw negatief advies voor 2 windturbines van 200 meter hoog. Bron: RingTV Schepencollege Affligem steunt bezwaren Actiegroep Affligem Windstil en geeft ongunstig advies voor windturbineproject in kouters. (26/3/2024) Bezorgdheden
Inplanting Windturbines Affligem (Update 2/1/25) Kom nu zondag 5 januari 2025 naar Den IJsbeer en krijg de nodige info over hoe een geldig bezwaarschrift in te dienen. Bezorgdheden

Geef een reactie Reactie annuleren

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Logo AffligemWindstil v2
Geen windturbines op 300 m van woon- en natuurgebied in Affligem.
Steun onze actie!
Download hier het bezwaarschrift
Animatie Slagschaduw simulatie Affligem. Klik hier om meer te lezen
Vergelijking windturbines
Een vergelijking: hoe hoog worden de windturbines in Affligem?
Onze nieuwe flyer december 2024

Archief

  • januari 2025
  • december 2024
  • juni 2024
  • april 2024
  • maart 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • mei 2023
  • maart 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • december 2022

"Onze laatste groene kouter offeren we niet op"

Recente Posts

  • Nieuwe regels Skeyes vanaf 1/7/2024 mbt de beperking van exclusiezones rond luchthavens en radiobakens
    Luchtverkeersleider Skeyes en Defensie perken exclusiezones rond luchthavens en radiobakens in ten voordele van grootschalige windenergie (bron: o.a. persberichten Skeyes dd 3/5/24 en 17/6/24 en aanvraagdossier)21 januari 2025
  • Nieuwe aanvraag omgevingsvergunning voor 2 windturbines te Affligem december 2024
    Update 23/01/2025: Het huidige openbare onderzoek is afgelopen. Intussen dienden al meer dan 1.000 omwonenden opnieuw schriftelijk bezwaar in bij de gemeente Affligem tegen de geplande bouw van 2 windturbines. Een record aantal belanghebbenden geven zo terug aan dat dit project geen plaats heeft op deze locatie zo dicht bij woon- en natuurgebied. Daarnaast werd een advocaat aangesteld om het dossier op te volgen.12 januari 2025
  • Brandende windmolen op de grens tussen Nederland en Duitsland niet te redden (AD)
    Brandende windmolen bij Losser (grens met Duitsland) niet te redden, schade één miljoen euro (bron: AD en Oost.nl, 2/1/2025)11 januari 2025
  • Omgevingsvergunning windturbines Asse geweigerd door RvVB
    Vergunning voor 2 windturbines in Asse vernietigd (bron: VRT NWS 8/1/2025)11 januari 2025
  • Windturbines verminderen opbrengst zonneparken volgens recente studie TNO
    Huishoudens betalen per jaar gemiddeld meer voor stroom in 2025 nu Vlaamse Regering korting schrapt die de impact van groene stroom subsidies beperkte (bron: VRT NWS 11/01/2025)11 januari 2025

Recente reacties

  1. Marleen op Update 23/01/2025: Het huidige openbare onderzoek is afgelopen. Intussen dienden al meer dan 1.000 omwonenden opnieuw schriftelijk bezwaar in bij de gemeente Affligem tegen de geplande bouw van 2 windturbines. Een record aantal belanghebbenden geven zo terug aan dat dit project geen plaats heeft op deze locatie zo dicht bij woon- en natuurgebied. Daarnaast werd een advocaat aangesteld om het dossier op te volgen.
  2. Update 14/01/2025: Het huidige openbare onderzoek loopt nog één week, maar intussen dienden al meer dan 760 omwonenden opnieuw schriftelijk bezwaar in bij de gemeente Affligem tegen de geplande bouw van 2 windturbines. Een record aantal belanghebbenden op Geluidshinder
  3. Update 14/01/2025: Het huidige openbare onderzoek loopt nog één week, maar intussen dienden al meer dan 760 omwonenden een nieuw schriftelijk bezwaarschrift in bij de gemeente Affligem tegen de geplande bouw van 2 windturbines. Opnieuw geven een record op In zeven jaar nooit zoveel klachten over windmolens in Vlaanderen (bron: De Standaard, 13/2/24)
  4. Update 12/01/2025: Met nog een aantal dagen te gaan in het huidige openbare onderzoek, dienden intussen al meer dan 375 omwonenden opnieuw een schriftelijk bezwaarschrift in tegen de geplande bouw van de 2 turbines in de open kouters te Affligem. Daarnaas op Slagschaduwhinder (update 27/12/2024 incl. 3D animaties Affligem)
  5. Update 12/01/2025: Met nog een aantal dagen te gaan in het huidige openbare onderzoek, dienden intussen al meer dan 375 omwonenden opnieuw een schriftelijk bezwaarschrift in tegen de geplande bouw van de 2 turbines in de open kouters te Affligem. Daarnaas op Energiebedrijf Engie bezoekt vrouw die werd getroffen door ijsbrok van windmolen

Copyright © J Affligem Windstil.

Aangedreven door PressBook Green WordPress thema